Tämä on kissanomistajille arka aihe - kirjoitan siitä silti!

Tämä on ehkä yksi arimpia aiheita erilaisilla kissapalstoilla ja tiedän useampien omistajien välttävän osallistumista näihin keskusteluihin kokonaan. Itse suhteellisen uutena kissan omistajana päätin lähteä selvittämään sitä, minkä tyyppinen kokonaisruokavalio soveltuisi perheemme kolmelle Siperian kissalle parhaiten. Sosiaalinen media on täynnä neuvoja ja mielipiteitä, joten päätin aloittaa tutustumisen aiheeseen sieltä.

Mutta mitä ihmettä? Hyvää tarkoittavasta keskustelun avauksestani syntyi tiukkapipoinen väittely kissanomistajien välille, jossa lopulta ei ollut enää päätä eikä (kissan)häntää. Tämä ”kuka on oikeassa” väittely on turhauttavaa ja surullista.

Miksi ihmisten on vaikea keskustella kissojen ruokinnasta objektiivisesti?

Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että uskon todella kaikkien kissanomistajien tarkoittavan ainoastaan hyvää omille kissoilleen. Meitä on yhtä monta kissanomistajaa kuin kissoja – jokaisella oma ajatus siitä, mikä meille itsellemme on parasta. Arvostan jokaista kissanomistajaa ja ymmärrän erilaisia mielipiteitä tässä henkilökohtaisessa asiassa.

Suurin osa kissanomistajista varmasti ymmärtää hyvin sen, että kissa on lihansyöjä, joka tarvitsee elääkseen korkealuokkaisia ja -laatuisia proteiineja ja rasvaa sekä riittävästi vitamiineja ja hivenaineita. Varsinaiset ongelmat alkavat siitä, että nykyisin tarjolla on niin monenlaisia ja merkkisiä kissanruokia, joista omistajan sitten pitäisi osata valita kotieläimelleen kaikkein optimaalisin vaihtoehto. Teollisuus sekä kauppa kilpailevat kuluttajista vahvasti hinnoilla ja ravintoainesisällöt useasti piilossa pienten tekstien takana. Merkinnät ovat outoja ja vaikealukuisia. (mikä ero esimerkiksi lihapitoisuudella ja proteiinipitoisuudella)

Tavallinen marketista saatava kuivaruoka on usein laadultaan enintään tyydyttävän tasoista, eikä ainoana päivittäisenä ravinnonlähteenä pelkästään oikein sovi kissan tarpeisiin. (tosin hyviäkin tarjolla) Lemmikkieläinliikkeiden ja eläinlääkärien myymät lihat, purkki- sekä kuivamuonat ovat useimmiten (ei aina) hyviä ravinnonlähteitä, mutta usein myös todella kalliita. Edessäsi on siis ARVOVALINTA! Oikeanlaatuinen kissanruoka on paras tapa pitää eläin terveenä, mutta kuinka paljon olet valmis maksamaan tästä päivittäin? Mihin minun oikeasti pitäisi kiinnittää huomiota ja ovatko kaikki markettiruoat todellakin jotenkin epäterveellisiä?

Onko kissanruoissa siis oikeasti eroa?  TUTUSTU UUTUUTEEMME TÄSTÄ LINKISTÄ!

Kyllä – aivan varmasti on. Se kuinka paljon tämä sitten vaikuttaa kissasi hyvinvointiin onkin sitten asia, josta moni kissanomistaja on helposti eri mieltä. Iso osa omistajista on tottunut luottamaan markettien tarjoamiin ruokabrändeihin uskoen näiden ilman muuta olevan turvallisia ja tutkittuja. Niin tein minäkin pitkään, kunnes aloin tutustumaan asiaan hieman tarkemmin. En halua antaa asiassa kenellekään neuvoja tai opastaa jonkin tietyn merkin käyttöön, mutta alla äskettäin tekemäni havainto muutamasta yleisesti myynnissä olevista ruoista.

Vanha märkäruoka 0.69 €/ 85g

Proteiini 10 %

Vehnää 3 %

Rasvaa 3 %

Kosteus 79 %

Uusi märkäruoka 1,45 €/ 70g

Proteiini 75 %

Vehnää 0 % (rice 1%)

Rasvaa 1 %

Kosteus 78 %

Vanha kuivaruoka 4,39 €/kg

Proteiini 30 %

Rasva 10 %

Hehkutusjäännös 7,5 %

Kuitu 2 %

Uusi kuivaruoka 15,76 €/kg

Proteiini 52 %

Rasva 21 %

Hehkutusjäännös 8,4 %

Kuitu 2,5 %

Jokainen voi varmasti päätellä tästä sen, ettei vanha ruoka todellakaan tunnu järkevältä vaihtoehdolta kissoille pidemmällä tähtäimellä. Vehnän ja erilaisten lisäaineiden määrä on aivan järkyttävä verrattuna nykyisin käyttämääni märkäruokaan. Hintaeroa toki on, mutta ruokaa ainakin meidän perheessä menee vähemmän silloin, kun proteiinipitoisuus on korkeampi. Kuten mainittu, kissa lihansyöjänä sulattaa heikosti kasvisperäistä ravintoa.

Jostain syystä meidän kissamme rakastavat kaikkein eniten kuivamuonaa. Yllä mainittu vertailu liittyi pääasiassa käyttämääni märkäruokaan, jota tarjoilen meillä kaksi kertaa päivässä. Kissan pitää saada tietysti myös kovaa purtavaa ja kuivamuonat tekevätkin aina hyvin kauppansa. Tämä 2+1 (märkä + kuiva) tuntuu toimivan ainakin meillä mukavasti, jonka lisäksi kasvattelen kissoilleni myös kauran orasta. Kova purtava silloin tällöin ehkäisee ientulehduksia ja hammaskiviä, sekä tuo mukavaa vaihtelua kissojen ruokavalioon. Kuivaruoan valinnassa saa tosin olla yhtä tarkkana, kuin märkäruuan kanssa.

Kannattaa siis tutustua kissanruokaselosteisiin ja miettiä asiaa ajan kanssa. Kissojen ruokinta ei ole todellakaan niitä helpoimpia aiheita – varsinkin kun tiedämme kuinka nirsoja katit voivat välillä olla! Joka tapauksessa hyvin syötetty kissa on terve kissa!

Ja lopulta pitää muistaa; Kaikki mikä menee sisään, tulee myös ulos! Tähän pakko mainostaa automaattista kissanvessaamme Kuba&Leia The LitterPod. Sano hyvästi hiekkalapiolle!

TUTUSTU UUTUUTEEMME TÄSTÄ LINKISTÄ!

Aurinkoista syksyä kaikille!

Virpi



Jaa tämä teksti somessa

Käytämme evästeitä. Lue täältä asiasta lisää ja hyväksy evästeet klikkaamalla nappia.

Ok

Selaa tuoteryhmiä

Ostoskorisi on tyhjä

Suodata tuotteita

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 24.8.2018 alkaen.

Verkkokauppa

MEOW Logistics Oy
Ripusuontie 38 A4
00660 Helsinki

+358405811026
info@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Felis yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

MEOW Logistics Oy
Ripusuontie 38 A4
00660 Helsinki

+358405811026
info@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit