Onko kissanhiekan vaihto vaarallista raskaana oleville naisille? – Toksoplasmoosi

Esitellessäni Kuba&Leia kissanvessa-automaattia kuulen nyt päivittäin raskaana olevien naisten huolia tähän aiheeseen. Saadessani itse aikoinaan lapsia, ei perheessämme vielä ollut kissoja ja tämä aihe tuntui tuolloin vieraalta. Kymmenien ihmisten kanssa asiasta keskustellessani päätin ottaa asiasta hieman selvää ja kirjoittaa tästä erillisen blogin. Asia näyttää nousevan aika ajoin esiin sosiaalisessa mediassa ja huoli perustuu todelliseen riskiin.

Pahoja sikiövaurioita ja keskenmenoja aiheuttavan toksoplasmoosin voi saada esimerkiksi huonosti kypsennetystä lihasta ja keittämättömistä vihanneksista. Toksoplasmoosia elää myös kissojen ulosteissa ja toksoplasmoosi-tartunta saadaan yleisemmin kissanhiekkalaatikon siivoamisesta. Kuinka tarkka raskaana olevan naisen sitten pitäisi olla kissojen kanssa? Tästä aiheesta löytyy paljon tietoa internetistä ja useimmissa niissä ohjeistetaan raskaana olevien naisia välttämään mm. kissanvessan siivoamista.

Mikä sitten on toksoplasma? Kyseessä on itiöeläin, parasiitti Toxoplasma gondii, jota aihetuttaa plasmainfektion ja jota esiintyy maailmanlaajuisesti. Tartuntaa ei kuulemma itse aina huomaa, mutta esimerkiksi raskauden aikainen toksoplasmainfektio voi vaurioittaa sikiön/vastasyntyneen aivoja, kuuloa ja näköä.

Varsinaissuomen sairaanhoitopiiri kertoo aiheesta mm näin verkkosivuillaan:

”Toksoplasmainfektio ja raskaus Toksoplasmoosi voi olla oireeton ja siksi se jää usein huomaamatta. Yleensä oireina ovat tavalliset influenssaoireet; kuten väsymys, kuume, päänsärky, lihaskipu, hikoilu, turvonneet imusolmukkeet kaulalla (voi olla viikkoja). 

Muiden, kuin raskaana olevien toksoplasmainfektioita ei tarvitse hoitaa. Toksoplasmainfektio ei tartu ihmisestä toiseen. Sen sairastaneelle jää elinikäinen immuniteetti, ja suoja voidaan todeta laboratoriokokeella. 

Sikiö / vastasyntynyt saattaa saada tartunnan, jos on kysymyksessä äidin infektio raskauden aikana. Raskauden alkuvaiheessa vastasyntyneen tartuntariski äidin ensi-infektiossa on pieni (1–10%), mutta seuraamukset ovat vakavampia kuin loppuraskaudessa sairastetun toksoplasmoosin. Mitä myöhemmässä raskauden vaiheessa äidin ensi-infektio tapahtuu, sitä todennäköisemmin vastasyntynyt saa tartunnan, mutta seuraamukset sikiölle ovat lievempiä.”

Mitä sitten tehdä jos perheessäsi on kissoja ja olet raskaana?

Ensimmäinen ja looginen ohje on tietysti vältellä suoraa kontaktia kissanhiekkalaatikkoon. Jos kuitenkin joudut puhdistamaan ja vaihtamaan hiekan, käytä hengityssuojainta ja kertakäyttöisiä muovikäsineitä. Pyydä mieluiten jotain muuta henkilöä vaihtamaan hiekat ja huolehtimaan kissasi jätöksistä. (aviopuolisohan on tähän tarkoitukseen mitä oivallisin henkilö)

Pese kädet aina kun olet ollut tekemisissä kissojen kanssa. Huolehtimalla henkilökotaisesta hygieniasta mahdollisimman hyvin voit pienentää tartuntariskiä huomattavasti.

Kuba&Leia The LitterPod – anna laitteen hoitaa hiekkalaatikko puolestasi

Jos haluat päästä helpolla ja todella lopettaa päivittäisen hiekkalaatikon kaivelun, voit lähitulevaisuudessa hankkia minulta automaattisen Kuba&Leia kissanvessan. Laite on suunniteltu niin, ettet enää koskaan joudu suoraan kosketukseen kissan ulosteiden tai hiekan kanssa. Tartuntariski pienenee olemattomiin ja voit rauhassa keskittyä ihanaan raskausaikaasi ilman huolta toksoplasmastainfektiosta. 

Kirjoittaja Virpi Someristo

Jaa tämä teksti somessa:


Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 24.8.2018 alkaen.

Verkkokauppa

MEOW Logistics Oy
Koetilankatu 8 A 1
01520 Vantaa

0405811026
virpi@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Felis yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

MEOW Logistics Oy
Koetilankatu 8 A 1
01520 Vantaa

0405811026
virpi@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.